Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|

Budowa CPK. Rząd nie zajmie się dziś projektem

6
Podziel się:

Port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim.

Budowa CPK. Rząd nie zajmie się dziś projektem
(Jacek Dominski/REPORTER)

Zostałem poproszony o dodatkowe ustalenia ws. budowy CPK, dlatego rząd nie zajmie się dziś tym projektem - powiedział we wtorek pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild. Jak dodał, jest przekonany, że projekt wróci na obrady rządu w najbliższym czasie.

Rząd miał się we wtorek zająć m.in. koncepcją Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale ostatecznie punkt ten nie znalazł się w porządku obrad. Pytany o przyczynę, Wild powiedział w radiu TOK FM, że został poproszony "o dokonanie jeszcze kilku ustaleń". - Naturalnie jest, że każda wątpliwość musi być wyjaśniona do cna - dodał zapewniając jednocześnie, że koncepcja budowy portu jest bez zarzutu. Zaprzeczył, by wątpliwości były związane z kosztami inwestycji.

Pełnomocnik powiedział również, że decyzje dotyczące ewentualnego inwestora w budowie portu jeszcze nie zapadły. - Przez najbliższe dwa lata będziemy starali się zakończyć wszystkie kwestie przygotowawcze (...) i wtedy, za dwa lata dokonamy wyboru formuły finansowania - tłumaczył.

Pytany, czy w Polsce potrzebna jest inwestycja w nowy port lotniczy, Wild wyjaśnił, że obecnie ok. 40 proc. ruchu jest obsługiwane przez lotnisko Chopina, a po budowie CPK cały ruch zostanie przeniesiony do nowego portu. Powiedział też, że lotnisko Chopina zostanie wówczas wyłączone dla ruchu cywilnego. Dopytywany, co będzie się znajdowało na Okęciu wyjaśnił, że decyzja nie została jeszcze podjęta i trzeba wziąć pod uwagę zarówno "koszty utrzymania (tych) 600 hektarów w środku miasta z potrzebami obronności państwa".

Port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim. Zgodnie z przyjętym w kwietniu rozporządzeniem w tej sprawie CPK ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym.

W ubiegłym tygodniu Rada Ministrów na posiedzeniu wysłuchała informacji w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zgodnie z koncepcją, pierwszy samolot ma odlecieć z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r. Przez najbliższe dwa lata mają trwać prace przygotowawcze do inwestycji. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł. Mikołaj Wild podał, że sama budowa portu lotniczego pochłonie 20 mld zł; rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodnie z szacunkami przyjętymi w studium wykonalności dla kolei dużych prędkości, między kwotą 8 a 9 mld zł. Komponent drogowy może zaś kosztować - w zależności od zakresu prac - między 2 a 7 mld zł.

Zobacz także: Zobacz także: Najsłynniejsze wpadki ministra Waszczykowskiego
wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(6)
Irek
7 lat temu
W Łodzi jest nowoczesne lotnisko z dogodnym dojazdem z Warszawy,ale Wiesniacy z Warszawy brzydką się prowincją.
ttl
7 lat temu
Zapewne chodzi o kolejne wywłaszczenia bez odszkodowań do których dojdzie pod płaszczykiem budowy nierentownego molocha . Niemcy podobny port budują około 20 lat jeśli nie dłużej. Cel wywłaszczenia osiągnięty , a lotnisko może poczekać wcale niepotrzebne .
Mariusz
7 lat temu
Lotnisko Olsztyn-Szymany. Plan lotów: 1 samolot dziennie od poniedziałku do soboty. Inwestycja: 205 milionów. Lotnisko Radom. Dopłata do jednego pasażera: 2400zł. Inwestycja:120 milionów (byłe lotnisko wojskowe więc trochę taniej). Z ciekawostek to przez kilkanaście miesięcy nie było tam żadnych lotów ale cała załoga (ponad 100 osób i Zarząd) dzielnie pracowała każdego dnia i brała pensje. Ale CPL oczywiście będzie w pisowskich mrzonkach sukcesem...
Jan
7 lat temu
Po co nam nowy port lotniczy,obecne lotniska są nie wykorzystane np.w Łodzi
PJB
7 lat temu
Nie negując potrzeby CPL choć nie jest to takie pewne, to trzeba mocno zastanowić się nad lokalizacją. Budowa lotniska tej wielkości w Baranowie to zablokowanie i tak zapchanej A2 przez wiele lat. Paraliż dojazdu do stolicy od strony zachodniej z kierunku Niemiec (chyba że oto chodzi, odciąć się od nielubianych Niemców), a patrząc na ruch tranzytowy TIRów to będzie HORROR. Do tego węzeł kolejowy trzeba przerzucić przez A2 - ogromne koszty i duże wyzwanie inżynierskie. Czy nie prościej ulokować CPL z drugiej strony A2, bliżej linii kolejowej i mieć jeszcze alternatywny dojazd przez S8? Może ktoś w końcu zacznie myśleć szerzej w rządzie dobrej zmiany?