Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jakub Ceglarz
|

Producent mercedesów wybrał Czechy. Bo Polska dała zbyt niski grant

437
Podziel się:

Niemiecki Daimler, który produkuje m. in. mercedesy, wybuduje swoje centrum logistyczne pod Pragą. W grę mocno wchodziła również Polska, ale ostatecznie Czesi zaproponowali koncernowi wyższy grant. Inwestycja ma być warta ok. 500 mln zł.

Centrum logistyczne producenta mercedesów powstanie pod Pragą. Polska jednak wciąż będzie miała dużo więcej wartą fabrykę silników w Jaworze
Centrum logistyczne producenta mercedesów powstanie pod Pragą. Polska jednak wciąż będzie miała dużo więcej wartą fabrykę silników w Jaworze (Pixabay.com/Domena publiczna)

O decyzji Daimlera informuje środowy "Puls Biznesu", który potwierdził w swoich źródłach informacje czeskiego dziennika "E15". Czytamy w nim, że decyzja o budowie centrum logistycznego już zapadła. Miałoby ono zaopatrywać w części samochodowe fabryki w całej Europie.

- Decyzja nie została ostatecznie podjęta - zapewnia Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Polska. Media jednak twierdzą, że jest wręcz odwrotnie. Znana jest już nawet konkretna lokalizacja - Uzice pod Pragą.

Wszystko dlatego, że czeski rząd zdecydował się wypłacić Daimlerowi wyższy grant niż proponowała Polska. Poza tym, do Pragi jest też bliżej z niemieckich fabryk, gdzie powstają mercedesy.

Ile zapłacą Czechy? Tego nie wiadomo. Sama inwestycja ma być jednak warta w przeliczeniu ok. 500 mln zł.

Zobacz także: Kryzys nadchodzi. Nie znamy jeszcze tylko daty

Polska mogła się licytować z południowymi sąsiadami. Inwestycja niemieckiego koncernu spełniała wszystkie warunki, żeby przyznać jej grant. Te bowiem przysługują w priorytetowych sektorach - m. in. motoryzacja, elektronika, AGD, lotnictwo czy biotechnologia. Poza tym, na pieniądze liczyć mogą również projekty "znaczące", czyli warte przynajmniej 750 mln zł i tworzące 200 miejsc pracy lub 500 mln zł i 500 etatów.

Inwestycja Daimlera spełnia ten ostatni warunek. W Uzicach zatrudnionych ma być ponad 900 osób i to mimo faktu, że wiele prac będą tam wykonywać roboty.

Budowa ma wystartować późną wiosną przyszłego roku, a zakończyć się - w 2020 r.

Polska jednak nie musi czuć się pokrzywdzona. Przyciągnęła już przecież do siebie inną inwestycję Daimlera. Producent mercedesów w ubiegłym roku ogłosił, że wybuduje fabrykę silników w Jaworze na Dolnym Śląsku. I wyda znacznie więcej, bo nawet 500 mln euro. Grant od rządu wyniósł natomiast 18 mln euro.

Porażka z Czechami ma jednak również wymiar wizerunkowy. Szczególnie, że dwa lata temu przegraliśmy w podobny sposób ze Słowacją. Wówczas to tamtejsza Nitrę - a nie Jawor - na miejsce swojej inwestycji wybrał Jaguar Land Rover, który należy do indyjskiego koncernu Tata Motors.

Wtedy też zadecydował grant, który miał wynieść aż 125 mln euro. To nie spodobało się Komisji Europejskiej, która bada teraz, czy Słowacy nie przesadzili i nie zaburzyli tym samym konkurencji na rynku unijnym.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(437)
AK
7 lat temu
Najpierw Morawiecki i kompania zachwycali się swym sukcesem: sprowadzili Mercedesa do Polski!. Teraz okazuje się, że zabrakło partykuły BY (sprowadziliby - gdyby mu zapłacili). Teraz już o swym sukcesie nie mówią ani słówka.
patriotadespo...
7 lat temu
Mamy ważniejsze potrzeby niż płacenie grantów niemieckim burżujom. Trzeba dać przecież dla ojca Rydzyka no i dopłacić coś do upadających kopalń a przecież terytorialsi też potrzebują. Po co ludziom nowe miejsca pracy jak mają 500 z plusem i wcześniejsze emerytury?
hardesw
7 lat temu
To już zwolnienia podatkowe nie wystarczają? Trzeba już dopłacać by przyszli inwestorzy? A jaka korzyść? Zero podatku i 2000 na rękę?
Patriota96
7 lat temu
Ale po co ta dyskusja skoro w tej fabryce i tak większość pracowników będzie z Polski!!! Czechów już prawie nie ma!!!
dobre
7 lat temu
To chyba dobra wiadomość. Nie raz na.tym portalu czytałem utyskiwania na temat montowni, zwolnień z podatków itp. dla takich inwestycji. Napisaliście też nie raz, że takie inwestycje są nieopłacalne. Chyba dobrze się stało
...
Następna strona