Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Mobilność w firmie. Dlaczego się opłaca?

0
Podziel się:

Urządzenia mobilne, Internet, aplikacje, a także media społecznościowe, wyspecjalizowane serwisy – wszystko to może być wykorzystywane do rozwoju firmy. Zobacz, jak to zrobić i co dzięki temu może zyskać Twój biznes.

Mobilność w firmie. Dlaczego się opłaca?
(Fotolia/Rido)

Gwałtowny postęp w obszarze nowych technologii, a szczególnie w zakresie rozwiązań mobilnych, spowodował jakościową zmianę w zdobywaniu informacji o firmie. Dziś w erze smartfonów i tabletów, często pierwszym kontaktem na linii klient-firma, jest strona internetowa.

Dedykowana strona mobilna – może mieć różne warianty. Jedna jest przeznaczona tylko dla urządzeń przenośnych, druga jest dostosowaną do urządzeń mobilnych, ale także i komputerów PC tzw. stroną responsywną (Responsive Web Design lub RWD). O ile, nazwy w obu wariantach, nie różnią się znacznie od siebie, to w warstwie funkcjonalności oraz sposobu wykonania pomiędzy wariantami istnieje dość duża różnica.

Strona mobilna czy responsywna, co i kiedy wybrać?

Strona mobilna tworzona jest tylko do obsługi urządzeń mobilnych. Dzisiaj właściwie mamy do czynienia z dwoma rodzajami takich urządzeń, tzn. smartfonami oraz tabletami. Komputery przenośne, notebooki czy laptopy, to kategoria sprzętu nie traktowana już nie jako mobilna. Są to urządzenia przenośne.

Wracając do stron mobilnych, trzeba wymienić ich podstawową cechę, którą jest ścisłe „dopasowanie” do konkretnego urządzenia. Problemem w świecie stron internetowych dla urządzeń mobilnych jest bardzo duża oferta modeli, cechująca się różnymi systemami operacyjnymi (iOS, Android, Windows) oraz rozdzielczością ekranu. Zaprojektowanie strony mobilnej dla wszystkich możliwych rozdzielczości ekranu jest możliwe tylko teoretycznie, natomiast w praktyce zajęłoby to zbyt dużo czasu. Jest to również drogie rozwiązanie. Ze względu na konieczność zaprojektowania strony mobilnej od nowa (w wąskim zakresie można wykorzystać stronę dla komputerów desktop), konieczne jest nadanie jej odrębnego adresu internetowego. Jeśli nasza strona ma adres np.: http://www.mojadomena.pl, to wersje mobilną zazwyczaj poprzedza dodanie litery „m” przed nazwą domeny (http://m.mojadomena.pl). Praktykuje się również sposób, w którym rejestrujemy specjalną domenę z rozszerzeniem „.mobi”. Rejestracji dokonujemy w firmie rejestrującej domeny
internetowe. Skrót .mobi, oznacza, że jest to adres strony mobilnej, tak jak na przykład .pl oznacza domenę polską (http://moja domena.mobi).

Z drugiej strony możemy wybrać stronę wykonaną w technice tzw. responsywnej. Często tworzenie dedykowanej strony mobilnej jest kłopotliwe i nie ma potrzeby jej stosowania. Aby więc, stworzyć jeden projekt strony internetowej, obsługiwanej przez wszystkie możliwe typy przeglądarek internetowych, urządzeń mobilnych, przenośnych czy stacjonarnych, coraz częściej stosuje się rozwiązanie pod nazwą strony responsywnej. W odróżnieniu od wcześniej przedstawionego rozwiązania, strona responsywna dostosowuje się do ekranu urządzenia, kosztem jest gorsze „dopasowanie” się do ekranu (efektu tego nie ma dla stron mobilnych). Płynne dopasowanie się do urządzenia, powoduje przypadkowe ułożenie elementów tj. grafika, przyciski nawigacyjne, etc. Innymi słowy nasza strona, na jednych typach urządzeń będzie wyświetlana gorzej, na innych lepiej. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest jeden adres internetowy. Nie ma po prostu potrzeby tworzenia dodatkowej domeny.

Jaką wersję strony stosować dla przenośnych urządzeń?

Największa zaletą stron mobilnych jest ich bardzo szczegółowe dopasowanie do ekranu urządzenia. W praktyce najczęściej strona mobilna, obsługuje 3-4 rodzaje rozdzielczości ekranu. Dodatkową zaletą jest też relatywnie krótki czas potrzebny do jej wykonania. Co więcej, dostępne są gotowe szablony takich stron dla popularnych CMS-ów, takich jak np. Wordpress czy Joomla. Generalnie strony mobilne stosuje się coraz rzadziej. Wypierają je sukcesywnie rozwiązania oparte o RWD (Responsive Web Design), jako przede wszystkim tańsze. Trzeba bowiem zaznaczyć, że strona mobilna czasem posiada oddzielny CMS do dodawania treści, a wady tej nie spotkamy w technice RWD. Strony responsywne (RWD) cechuje jeden adres URL dla dowolnego urządzenia oraz korzystanie z jednego CMS-a do aktualizacji treści.

Kiedy więc korzystać z wersji mobilnej? Ma to uzasadnienie wówczas, kiedy chcemy aby nasza strona obsługiwała przede wszystkim konkretny typ urządzeń np. iPhone lub iPad. Posiadając już stronę internetową, tworzenie nowej to kolejny, czasami spory wydatek. Strona mobilna jest więc rozwiązaniem, które może się nam po prostu bardziej opłacać.

Z kolei kiedy strona RWD? Jeżeli prowadzimy portal, czy blog i często dodajemy nowe treści, wówczas technika responsywna jest bardziej ekonomiczna i opłacalna. Dlatego warto się zdecydować nawet na stworzenie strony od nowa.

Nie tylko witryna www

Innym, istotnym trendem technologicznym, ważnym dla rozwoju biznesu jest chmura obliczeniowa. Coraz więcej usług dla biznesu swoją przyszłość wiąże się właśnie z chmurą. Jedną z nich jest utrzymanie serwera WWW. W przeszłości, firmy głównie stosowały rozwiązanie, w którym strona internetowa musiała być utrzymywana w firmie. Dzisiaj firmy hostingowe oferują w modelu usług zdalnych, tzw. usług w chmurze, nie tylko usługę poczty elektronicznej, ale również całe systemy pracy grupowej, czy strony internetowej.

Co więcej, chmura to również dostęp do współdzielenia plików, zadań i kalendarzy. W ramach usługi, każdy użytkownik może mieć miejsce na dysku w chmurze, na którym mogą być współdzielone zasoby między innych członków zespołu. Dzięki temu wraz z kolejnym użytkownikiem zwiększa się przestrzeń przeznaczona na wspólne dane. Aby użytkownicy mieli pewność, co do aktualności przetwarzanych plików, w ramach usługi uruchomiona jest funkcja kontroli wersji dokumentów. Dzięki niej zachowana jest pełna kontrola nad zawartością dokumentów oraz możliwość powrotu do starszych wersji nawet, gdy zostały już nadpisane. Jednocześnie z pocztą firmową, w modelu chmury dostępne są zasoby na strony WWW.

Do przechowywania oraz wymiany plików z powodzeniem można wykorzystać coraz popularniejsze dyski w chmurze. Z każdym dniem zwiększa się ilość usługodawców, którzy oferują tego typu rozwiązania. Co ważne, oprócz typowego dostępu z poziomu komputera, z danych można również korzystać z poziomu urządzeń mobilnych. Typowe rozwiązanie utrzymania plików w chmurze wygląda następująco. Użytkownik otrzymuje przestrzeń na dowolny rodzaj dokumentów i plików, najczęściej do 15GB powierzchni dyskowej. Jednak w razie konieczności można wykupić dodatkowe miejsce. Najczęściej usługodawca udostępnia aplikacje do połączenia z naszym lokalnym dyskiem komputerowym.

Na zakończenie dodajmy, że oprócz wymienionych wyżej obszarów funkcjonalnych można również wdrożyć obsługę pakietów biurowych dostępnych w chmurze. Na rynku znanych jest kilku dostawców. Między innymi Microsoft ze swoim Office 365, który jako dodatek do usług online oferuje również pełną wersję Office'a na komputery i urządzenia mobilne oraz firma Google z usługą Google Apps. Paleta wyboru jest jednak znacznie szersza. Przykładowo rok temu Intel podpisał umowę na partnerstwo z 16 dostawcami usług w chmurze. „Intel Cloud Finder” to wyszukiwarka firm, które dostarczają usługi w chmurze oparte na technologii Intela. Ma ona pomóc wyszukać odpowiednie informacje i znaleźć najlepsze rozwiązanie. Można na przykład dowiedzieć się jak technologia wykorzystywana przez daną chmurę wpływa na wydajność, niezawodność i bezpieczeństwo oraz opłacalność całej inwestycji.

Szukasz porady? Skontaktuj się z ekspertem z Asseco: +48 22 574 88 23; e-mail: piotr.fabjaniak@assecods.pl

wiadomości
druki
baza wiedzy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)