Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przejęcie Opla. Ministerstwo rozmawia z nowym właścicielem fabryk w Polsce

18
Podziel się:

Resort rozwoju uważa, że polscy pracownicy Opla nie powinni być zaniepokojeni planami przyszłego właściciela fabryk zlokalizowanych w Gliwicach i Tychach.

Przejęcie Opla. Ministerstwo rozmawia z nowym właścicielem fabryk w Polsce

Resort rozwoju rozmawia z Grupą PSA, nowym właścicielem fabryk Opla - poinformował w piątek w komunikacie resort. Według ministerstwa francuski koncern zapewnia, że chce koncentrować się na wydajności fabryk i będzie kontynuował dialog z pracownikami i związkami.

Ministerstwo poinformowało, że w ostatnich dniach wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński rozmawiał z członkiem zarządu i głównym sekretarzem PSA Olivierem Bourgesem.

"W rozmowie z wiceministrem T. Kościńskim Olivier Bourges zapewnił, że PSA będzie respektować istniejące zobowiązania i kontynuować społeczne partnerstwo, a także dialog z przedstawicielami pracowników i związków zawodowych, zgodnie z zasadą współodpowiedzialności panującą w PSA. Podkreślił, że PSA będzie koncentrować się na wydajności, efektywności i jakości we wszystkich fabrykach w rozszerzonej Grupie" - napisano.

Jak zaznaczono w komunikacie, "zapewnienie PSA satysfakcjonuje Ministerstwo Rozwoju, zważywszy zwłaszcza na fakt, że polskie fabryki Opla są jednymi z najbardziej produktywnych w całej grupie General Motors". Resort przypomniał, że w 2016 roku fabryka Opla w Gliwicach wyprodukowała 201 tys. samochodów. "To pokazuje, że polscy pracownicy Opla nie powinni być zaniepokojeni planami przyszłego właściciela fabryk zlokalizowanych w Gliwicach i Tychach" - dodano.

Ministerstwo Rozwoju z zadowoleniem przyjęło informację o przejęciu Opel/Vauxhall, spółki zależnej General Motors, przez Grupę PSA. "Polski rząd jest przekonany, że przyszła współpraca z Grupą PSA będzie równie owocna dla obydwu stron" - podkreślono.

Resort wskazał, że General Motors jest wieloletnim, kluczowym partnerem Polski. "Przez lata GM mógł liczyć na ciągłe i intensywne wsparcie ze strony polskiego rządu. Łączna suma wsparcia otrzymanego przez Opla od 2003 r. wyniosła 70 mln euro. Zaowocowało to inwestycjami o łącznej wartości miliarda euro i zatrudnieniem ponad 4 tysięcy pracowników" - poinformowano.

Opel zatrudnia połowę swej blisko 40-tysięcznej załogi w zakładach w Niemczech, a pozostałych pracowników w fabrykach w Austrii, Hiszpanii, Polsce, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii, gdzie powstają samochody pod marką Vauxhall.

Dotąd w Polsce General Motors Manufacturing Poland zatrudniał ok. 4,1 tys. osób w fabryce samochodów osobowych w Gliwicach, zakładach produkcji silników w Tychach oraz w Centrum Usług Wspólnych w Tychach.

Francuski koncern motoryzacyjny PSA kupił w marcu tego roku od General Motors firmę Opel oraz jego brytyjską markę Vauxhall za 2,2 mld euro. Umowa dotyczy ponad 12 zakładów produkcyjnych, zatrudniających ok. 40 tys. osób. Mimo wcześniejszych niepokojów prezes PSA Carlos Tavares zapowiedział, że utrzyma w nich miejsca pracy.

Przejęcie Opla pozwoli PSA stać się drugim co do wielkości producentem samochodów w Europie.

PSA oferuje takie marki jak Peugeot, Citroen, DS. Pozyskanie Opla wyniesie PSA na drugie miejsce wśród europejskich koncernów motoryzacyjnych, tuż za niemieckim Volkswagenem. Jak podkreślają analitycy, dołączenie do wyników PSA ok. 1,2 mln samochodów sprzedawanych rocznie przez Opla pomoże Francuzom rozłożyć koszty m.in. prac nad technologią pojazdów autonomicznych i przyjaznych dla środowiska jednostek napędowych.

PSA zostało w 2014 roku wykupione przez władze Francji i chińską firmę motoryzacyjną Dongfeng Motor. Następnie koncern przeszedł restrukturyzację, która polegała m.in. na zamrożeniu pensji i zamknięciu niektórych zakładów.

W 2016 roku PSA odnotował zysk operacyjny większy o 18 proc. względem poprzedniego roku, wynoszący 3,2 mld euro. W tym czasie sprzedano ponad 3,1 mln samochodów.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(18)
.doradca.
7 lat temu
Niech General Motors zainwestuje w Polsce w nowego Chevroleta z amerykańskim charakterem i z solidnym silnikiem.
analityk
7 lat temu
Moim zdaniem firma jest tak długo dopóki jest rentowna. Powstanie problem kiedy produkt się starzeje i wówczas trzeba zainwestować ogromne środki w Badania I Rozwój. A to się udaje tylko nielicznym. Natomiast nowi właściciele nie gwarantują rozwoju ze względu na państwową własność. Myśmy to już przerabiali.
Głos
7 lat temu
Z braku pomysłów na Polską gospodarkę okradają własnych obywateli na psełdo dobrych zmianach. Pańscy poprzednicy na tym stanowisku zniszczyli Polski kraj a Pan Panie Morawiecki powiela ich błędy.
Głos
7 lat temu
trzeba było budować Polską gospodarkę, Polskie przedsiębiorstwa z Polskim kapitałem, a nie sprzedawać wszystko i wszystkich Niemcom, Amerykanom, Brytyjczykom, Portugalczyków, i Duńczyków teraz Polacy w korporacjach, sieciach i fabrykach tych państw są niestety niewolnikami pracując dla tych właśnie zagranicznych kapitałów. Do tego doprowadził Polski rząd.
Anty pis5
7 lat temu
Nie wzięliśmy karakali to teraz Francuzi zamkną fabryki Opla w Polsce