Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Sebastian Ogórek
Sebastian Ogórek
|

Rynek detaliczny w Polsce. Kończy się czas ekspansji, zaczyna konsolidacji

0
Podziel się:

Sieci handlowe nie mają już miejsca na stawianie nowych sklepów. Teraz idzie czas na konsolidację rynku.

Rynek detaliczny w Polsce. Kończy się czas ekspansji, zaczyna konsolidacji
(gui yong nian)

Kończy się w Polsce miejsce dla kolejnych supermarketów. Dyskonty nowe placówki stawiać będą jeszcze tylko dwa lata. Później czeka nas proces konsolidacji rynku - uważają analitycy KPMG. Według nich można spodziewać się w najbliższych latach megatransakcji.

- Ekspansja jaka miała miejsce powoli osiąga granicę nasycenia na polskim rynku. Plany jakie sieci dyskontowe parę lat temu ogłaszały, już zrealizowały jeśli chodzi o liczbę sklepów - mówi Money.pl Piotr Grauer, dyrektor w KPMG.

Jak dodaje, trzeba pamiętać, że nie ma w Polsce już typowych dyskontów, jakie znaliśmy jeszcze 10 lat temu. Lidl czy Biedronka upodobniły się do supermarketów, choć w swojej ofercie mają bardzo dużo marek własnych. Podobnie postępują Aldi czy Netto. Ekspert przypomina, że nie tylko te najtańsze sklepy w ostatnim czasie dynamicznie się rozwijały.

- Widzimy bardzo duże nasycenie obiektami handlowymi. Jest coraz mniej miejsca dla nowych placówek. Przypuszczamy, że sieci, które nadal będą chciały się rozwijać, nakierują się na przejmowanie mniejszych podmiotów - twierdzi.

I choć w Polsce w ostatnim czasie szczególnie poza stolicą urosło wiele małych spółek handlowych, to jednocześnie konsolidacja powinna też odbywać się na poziomie największych sieci.

- Należy się spodziewać kilku megatransakcji. Parę sieci jest w rękach funduszy pirvate equity, a tego typu właściciele z czasem chcą sprzedać swoje inwestycje z zyskiem. Nie wykluczamy też, że w przyszłości wycofają się z naszego rynku czy z danego formatu duzi międzynarodowi gracze - uważa ekspert KPMG.

W tym kontekście przypomina wyjście z Polski sieci Real, która sprzedała swoje sklepy Francuzom z Auchan.

Jednocześnie zmienia się nie tylko rynek, ale i klienci. Choć detaliści toczą zaciętą wojnę cenową, która zaczęła się dwa lata temu od akcji Ciach przeprowadzonej przez Tesco, to Polacy coraz częściej odchodzą od szukania promocji. Coraz mocniej liczy się dla nas wygoda robienia zakupów. Nie chcemy jeździć po nie daleko, ani ginąć z wózkiem w zakamarkach hipermarketów.

- To nie jest tak, że cena przestaje być ważna - mówi Piotr Grauer - Dziś widzimy, że klienci szukają nie tylko jej, ale też dobrej jakości, produktów świeżych i tego co nazywamy potocznie convenience, czyli wygody w robieniu zakupów - dodaje.

Czytaj więcej w Money.pl
Jeronimo Martins ma problem. Spada sprzedaż Maleją też zyski właściciela dyskontu. Portugalska spółka Jeronimo Martins zanotowała tu spadek sięgający ponad 20 proc.
Sprzedaż w Polsce wzrosła, ale spadła Sprzedaż detaliczna w kwietniu wzrosła o 0,6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, ale w ujęciu miesięcznym spadła o podobną wartość.
Ceny żywności w górę. Rosja już nie straszy Czas niskich cen żywności nieuchronnie dobiega końca - ostrzegają eksperci Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. W tym roku będziemy prawdopodobnie więcej płacić za warzywa i owoce oraz mięso.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)