Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Płaca minimalna dla kierowców ogranicza konkurencję ciężarówek z Polski

0
Podziel się:

Do czasu wydania decyzji przez Komisję Europejską stosowanie niemieckich stawek płacy minimalnej zostało zawieszone.

Płaca minimalna dla kierowców ogranicza konkurencję ciężarówek z Polski
(volvo)

Polscy przewoźnicy będą pikietować w Brukseli. Do protestów dołączą się też transportowcy z Węgier, Rumunii, Czech i Słowacji. A wszystko przez niemieckie stawki płacy minimalnej w wysokości 8,5 euro za godzinę pracy na terenie tego kraju.

[Aktualizacja: 9:33]

- Sprawa dotyczy nie tylko polskich przewoźników, ale także firm z innych państw Europy Środkowo-Wschodniej - stwierdziła rzecznik rządu Małgorzata Kidawa-Błońska .

Polska czeka na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie płacy minimalnej dla przewoźników międzynarodowych. Małgorzata Kidawa-Błońska powiedziała, że do czasu rozstrzygnięcia sporu przez Brukselę, niemieckie przepisy w sprawie płacy minimalnej dla kierowców są zawieszone.

- To Komisja Europejska musi rozstrzygnąć ten spór - powiedziała w Sygnałach Dnia w radiowej Jedynce rzecznik rządu, Małgorzata Kidawa-Błońska.

Posłanka Platformy zapewniła, że strona polska cały czas pozostaje w kontakcie z przedstawicielami niemieckiego rządu. Jak przypomniała, w lutym miały miejsce spotkania polskich i niemieckich ministrów pracy oraz transportu.

- Zasadą Europy było to, że był wspólny rynek i że państwa mogą się rozwijać nieograniczane przez przepisy państw, przez które się przejeżdża, to jest niezgodne z naszym pojęciem wspólnej Europy - dodała rzecznik rządu.

W jej ocenie na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie płacy minimalnej dla transportowców trzeba będzie poczekać około kilku tygodni.

Sprawa jest poważna, bo, jak przekonuje w rozmowie z *Money.pl *Anna Wrona z Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, te przepisy mogą zniszczyć polski transport i uderzają w naszą gospodarkę.

- Naszym zdaniem niemieckie przepisy naruszają zasadę swobodnego przepływu towarów i usług na terytorium Unii Europejskiej. Państwo polskie, Unia powinny wpłynąć na rząd niemiecki - z mocą podkreśla Anna Wrona z ZMPD. - Polski przewoźnik już płaci na terenie RFN diety, ryczałty za noclegi, ponosi opłaty drogowe.

- W świetle ustawodawstwa Unii Europejskiej zobowiązanie przedsiębiorców prowadzących działalność w państwach trzecich do stosowania bez wyjątku ustawodawstwa o płacy minimalnej obowiązującego w Niemczech niewątpliwie narusza zasadę swobody świadczenia usług na terytorium Unii Europejskiej - komentuje dla Money.pl mecenas Joanna Jarosz - Zugaj z Kancelarii Adwokackiej JZP.

Polska liderem w przewozach międzynarodowych

Według danych GUS wielkość przewozów ładunków transportem samochodowym liczona w tonokilometrach stanowiła 14,6 proc. ogólnych przewozów w całej Unii Europejskiej (wzrost o 12,7 proc. w porównaniu z 2012 r.). To ulokowało Polskę na drugiej pozycji wśród 28 krajów członkowskich (za Niemcami, jednak przed Hiszpanią i Francją).

Najlepszą pozycję natomiast zajęła Polska w przewozach międzynarodowych. -_ Polski transport, jeśli wziąć pod uwagę tono-kilometry, jest numerem jeden w Europie _ - zaznacza Anna Wrona. Faktycznie Polska miała 25 proc. udział w rynku i wyprzedziła wszystkich konkurentów. Przewozy międzynarodowe były większe o 12,9 proc. w tonach i o 10,5 proc. w tonokilometrach. Zanotowano również zwiększenie przewozów krajowych o 3,2 proc.

Dominujący udział w przewozach ładunków eksportowanych i importowanych stanowiły przewozy do/z krajów Unii Europejskiej, w tym głównie w relacji z Niemcami (podobnie jak przed rokiem). Służba Celna odprawiła w 2013r. na zewnętrznej granicy UE 2 mln ciężarówek. Kabotaż wyniósł łącznie 22,058 tys. ton ładunków i 7,379 mln tonokilmoterów.

Czytaj więcej w Money.pl
Iskrzy na linii Warszawa-Berlin. Spór o... Ograniczenia wynikające z nowych niemieckich przepisów mogą wpływać na konkurencyjność polskiego sektora transportowego na rynkach europejskich.
Niemiecka płaca minimalna nie dla Polaków. Sukces rządu? Niemiecki resort zapowiadał, że nie zmieni przepisów, ale dziś minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz uzyskał pewne ustępstwa.
Ludzie Kopacz jadą do Berlina. Żeby... Szefowa resortu infrastruktury spotka się z niemieckim ministrem transportu Alexandrem Dobrindtem. Na piątek planowane jest spotkanie ministra pracy z jego odpowiedniczką.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)